Vytváříme a publikujeme školící materiály a zabýváme se studiem finančních a komoditních trhů a identifikací obchodních příležitostí. Zabýváme se tvorbou informačního obsahu v digitální elektronické formě a jeho následným prodejem. Nejsme obchodník s cennými papíry ani broker, nejsme finanční instituce a nejsme finanční zprostředkovatel. 

ZÁŘÍ 2018 AIRBUS

ANALÝZA NA RŮST CENY CFD NA AKCIE AIRBUS

CFD na akcie Airbus

INSTRUMENT:   CFD

Symbol MT4:     AIRBUS

PŘEDSTAVENÍ SPOLEČNOSTI

  • Společnost Airbus S.A.S., dříve Airbus Group SE, je společnost se sídlem ve francouzském Toulouse. Působí v leteckém a obranném průmyslu. Společnost své aktivity provozuje skrze tři základní segmenty: Airbus Commercial Aircraft, Airbus Helicopters a Airbus Defense and Space. Segment komerčních dopravních letadel (Airbus Commercial Aircraft) se zaměřuje na vývoj, výrobu, uvádění na trh a prodej komerčních tryskových letadel a letadlových komponent, jakož i na přestavby letadel a související služby. Segment vrtulníků společnosti Airbus se specializuje na vývoj, výrobu, marketing a prodej civilních a vojenských vrtulníků, jakož i na poskytování služeb souvisejících s vrtulníky. Segment obrany a vesmíru vyrábí vojenské bojové letouny a výcviková letadla, poskytuje obrannou elektroniku a tržní řešení globální bezpečnosti a zajišťuje výrobu a prodej raket.

  • Graf výše názorně ukazuje, že akcie společnosti provází dlouhodobě stabilní růst, což je první z několika pozitivních faktorů, které posilují potenciál analýzy. Jsme přesvědčení, že s dlouhodobě se rozvíjejícím leteckým průmyslem (ročně přepraví téměř 4 miliardy cestujících) , především v oblasti Asie a dalších rozvíjejících se trhů, má tato společnost silně nakročeno k lepším zítřkům. Dále v textu si představíme některé důvody, které nás vedly k vytvoření analýzy na růst akcií této společnosti.

Faktory, které nás vedly k analýze na růst ceny akcií společnosti Airbus

  • Lepší výsledky na poli objednávek proti konkurenčnímu Boeingu. Od roku 2000 do 2016 objem objednávek nových strojů společnosti Airbus třináctkrát překonal celkový počet objednávek letadel společnosti Boeing.
  • Pouze v letech 2000, 2006 a 2012 Boeing počtem celkových objednávek překonal objem objednávek společnosti Airbus. Ve zmíněném období celkový počet nově objednaných kusů letounů společnosti Airbus dosáhl 15.121, zatímco Boeingu se podařilo ukořistit 12.708 kusů. Toto prvenství se společnosti podařilo udržet také v roce 2017, kdy celkový počet nových objednávek dosáhl 1.109 kusů, zatímco americký Boeing získal objednávky na celkem 912 strojů. Analytici očekávají, že minimálně do roku 2020 si společnost Airbus toto prvenství udrží.
  • Letecké veletrhy jako tradiční zdroj nových objednávek. Mezi největší svátky leteckých nadšenců, ale především pak i potenciálních kupců se řadí světové letecké veletrhy. Největší a asi nejznámější se konají ve francouzské Paříži a také v britském Farnborough. Poměrně nově se k nim pak přiřadily letecké veletrhy v Singapuru a v Dubaji. Z Dubaje si Airbus v listopadu loňského roku odvezl rekordní objednávku 430 letadel ze strany americké investiční společnosti Indigo Partners, a to 273 strojů A320neo a 157 strojů A321neo. V první polovině letošního roku získala společnost 206 nových objednávek, což navýšilo celkový počet nevyřízených objednávek na 7.168. V segmentu helikoptér nové objednávky činily 2.068 kusů a v segmentu obraného a vesmírného programu nové objednávky dosáhly počtu 3.184.
  • Pololetní zpráva vedení Airbus. Obchodní transakce skupiny Airbus Group (PA: AIR) byly v 1Q 2018 nepříznivě ovlivněny zpožděním dodávek motoru na klíčovém programu A320neo, což omezovalo dodávky v době, kdy měl výrobní program přidávat na obrátkách. Na druhou stranu velice solidního zlepšení doznal program A350. Navíc, upravený zisk před zdaněním a úroky (EBIT) se ve skutečnosti meziročně zlepšil. Dle pololetní zprávy vedení společnosti se v druhém čtvrtletí letošního roku dodávky letadel A320neo podařilo zrychlit. Výzvou nicméně zůstává splnění ročního plánu společnosti dodat 800 nových komerčních letadel (mimo program A220). Tržní poptávka po rozšířeném portfoliu letadel, ke které se nedávno přidal zbrusu nový program A220 (původně Bombardier C series), zůstává nadále silná.
  • To potvrdila i letecká show v anglickém Farnborough v průběhu letošního července, ze které si společnost přinesla předběžné objednávky na 431 nových jednouličkových širokotrupých strojů, včetně 50 strojů A350XWB a 14 strojů A330s.
  • Konsolidované tržby v prvním pololetí 2018 byly stabilní ve výši 25 miliard EUR. Dodávky činily celkem 303 komerčních letadel: 239 kusů programu A320, 18 kusů A330, 40 kusů A350 XWB a šest A380. Airbus současně dodal 141 nových vrtulníků.
  • Pokračující nápravná opatření by měla zajistit, že postupný pokrok společnosti Airbus v oblasti peněžních toků a celkové ziskovosti by měl být více konzistentní. Vedení společnosti očekává, že se současným rozšířením výrobních programů A320, A350 a A400M bude od příštího roku nastartován perspektivnější a silnější růst EPS (zisk na akcii) a růst peněžních toků. Výhled pro celý rok 2018 očekává 63 % meziroční nárůst upraveného zisku před zdaněním na 5,2 mld. EUR.
  • Růst skrze strategické partnerství Airbus-Kanada. Kanada se může chlubit velkou historií mnoha inovací v leteckém průmyslu a v budování tohoto dědictví hodlá pokračovat. Cílem společnosti Airbus je být skrze majoritní akvizici programu C společnosti Bombardier klíčovým partnerem úspěšné letecké budoucnosti Kanady. Kanada byla místem zrodu jednoho z prvních tryskových letadel na světě vůbec, stroje Avro C102. Výsledkem dlouholeté kanadské produkční historie je nyní inovativní letoun vyvinutý firmou Bombardier v Quebecu jako řada C. Nově teď tvoří zásadní součást rodiny Airbusu jako A220-100 a A220-300. Kapacita 130-160 míst, nižší spotřeba paliva, polovina hlukové stopy a nižší emise z nich tvoří cenné stroje finálního nabídkového portfolia společnosti Airbus. Odhaduje se, že tržní potenciál menších komerčních letadel by v následujících 20 letech mohl dosáhnout přibližně 7 tisíc strojů a A220 má veškeré předpoklady pro získání lvího podílu na tomto balíku.
  • Čínský potenciál a obchodní válka. Analytici odhadují, že pro pokrytí spotřebitelské a obchodní poptávky po letecké dopravě, bude muset Čína v následujících dvou desetiletích nakoupit necelých 8 tisíc komerčních letadel v hodnotě cca 1,2 bilionu USD. Čínský růst je připisován rozšiřujícím se počtům obyvatel střední třídy, která se v posledních 10 letech více než ztrojnásobila. Obě konkurenční společnosti, Airbus a Boeing, se logicky snaží maximalizovat svůj podíl na čínském trhu, nejrychleji se rozvíjejícím leteckém trhu na světě, otevíráním kompletačních provozů. Až doposud byl americký konkurent Boeing ve větší míře ušetřen před dopady probíhající obchodní války a dovozní tarify ze strany Číny se dotkly pouze malé úzce specifikované sorty komerčních letadel.
  • Nicméně, obchodní válka mezi USA a Čínou se již naplno rozhořela a nebudeme muset dlouho čekat na odvetné čínské kolo vůči novým importním tarifům USA v hodnotě 200 miliard dolarů. Navíc, současné praktiky ze strany amerického prezidenta nově hrozí uvalením cla na veškerý čínský export do USA. Výsledkem budou pravděpodobně opět nová odvetná opatření ze strany Číny. Rozšíření dovozních cel na doposud „chráněné“ portfolio komerčních letadel americké společnosti Boeing, by z pohledu velikosti a šířky nabídky hrálo do karet primárně Airbusu.
  •  

RIZIKA

  • V porovnání se svým hlavním konkurentem, společností Boeing, nedosahuje Airbus na straně generování zisků při větším množství objednaných letadel ani zdaleka takových výsledků, jako jeho konkurent. Za zmíněným stojí především mnohé podpůrné programy prodeje, množstevní slevy a podobné incentives, které cílí na podporu prodeje a maximalizaci seznamu objednávek. Ačkoliv se s jejími výsledky jedná o zdravou společnost, vyšší míra generování zisku na každý prodaný stroj by se současným akcionářům i potenciálním investorům jistě líbilo více. 
  • Určitou nejistotu podporuje také právě probíhající jednání a termín finálního Brexitu Spojeného království z Evropské unie v březnu příštího roku. Vedení společnosti Airbus již dříve varovalo, že v případě tvrdého Brexitu může být ohroženo až 14 tisíc pracovních pozic zaměstnanců, jež společnost v Anglii zaměstnává. Z tohoto důvodu společnost začala v předstihu přijímat opatření, která by měla vést k zajištění kontinuální výroby a plynulému fungování dodavatelských řetězců. 

Ukázkový příklad - CFD na akcie Airbus

  • Investovaná částka 1 milion CZK…39.292 EUR (kurz ČNB 18.9.18)
  • Typ kontraktu CFD
  • Finanční páka 1:5
  • Margin 20 % z hodnoty kontraktu
  • Cena akcie 104,97 EUR/CFD (k 18.9.18)
  • 1 lot/kontrakt … 100 ks akcií … hodnota kontraktu 10.497 EUR … marže 20 % … 2.099,40 EUR
  • Target Price 1 … 112 EUR/CFD lot
  • Target Price 2 … >112 EUR/CFD lot
  • 1. úroveň supportu … cca 103 EUR/CFD lot
  • 2. úroveň supportu … cca 95 EUR/CFD lot
  • Při plném 100 % zainvestování by bylo při marži 2.099,40 EUR možné nakoupit až 18 lotů/kontraktů. V rámci nepsaného pravidla investorů by však maximální investovaná částka nikdy neměla překročit 50 % volných prostředků investora.
  • V případě nákupu 1 kontraktu CFD na akcie AIRBUS pohyb kurzu k TP 1 na úrovni 112 EUR/CFD lot nabízí potenciál 703 EUR.
  • V případě zainvestování 50 % volných prostředků a nákupu 9 kontraktů by pohyb kurzu CFD o 7,03 EUR zvýšil potenciál zhodnocení analýzy na 6.327 EUR.
  • V případě negativního vývoje a poklesu kurzu CFD k 2. úrovni supportu 95 EUR/CFD by však stejný obchod pro investora znamenal ztrátu dosahující téměř 23 % celkového objemu prostředků investora.

Důrazně připomínáme, že s ohledem na velikost obchodního účtu a velikost trhu je nezbytně nutné upravit velikost páky a míru zvoleného rizika. Obchodování CFD kontraktů je vysoce rizikové a nevhodně nastavený risk management může vyústit ve ztrátu velké části či všech finančních prostředků investora.

 

Robert Černík, analytik